Walk Good - Feel Good

evenementen3.jpg

WAAROM WANDELEN GOED IS VOOR JE GEESTELIJKE GEZONDHEID

Wandelen is goed voor je lichaam, maar zeker ook voor je geestelijke gezondheid. Waarom is wandelen zo’n goede therapie voor lichaam en geest?

Wandelen is ontspannen
Tijdens het wandelen kun je je gedachten ordenen of negatieve gedachten juist opzij zetten door je te richten op de omgeving of op je loopbeweging (je cadans). Je wordt één met je omgeving en komt tot rust door de geluiden van de wind die door de bladeren ruist, een kabbelend beekje of een ritselend dier. Wandelen door een groene omgeving werkt dan ook beter dan wandelen door de stad. Het is zelfs bewezen: iemand die veertig minuten door de natuur loopt, voelt zich daarna minder gestrest dan iemand die veertig minuten door de stad loopt.

Lopen heeft een positief effect op je creativiteit
Tijdens een wandeling kom je vaak op de beste ideeën. Moet je een moeilijk vraagstuk oplossen of wil het maar niet lukken met het uitwerken van dat lastige rapport voor je werk? Trek eropuit! Een korte wandeling vanaf acht minuten zou al bevorderlijk zijn voor de creativiteit.

Frisse lucht geeft nieuwe energie en maakt blij
Wie wandelt, maakt meer dopamine aan. Een stofje dat euforisch kan werken. Het mooie is: hoe vaker je loopt, hoe sneller het effect optreedt. Ook de frisse lucht van de natuur kan positief werken voor je gemoedstoestand én je energielevel. Een stevige wandeling in de natuur werkt helend voor lichaam en geest, en helpt zelfs psychische en fysieke klachten voorkomen.

Een manier om andere mensen te ontmoeten
Wandelen kan een manier zijn om nieuwe mensen te ontmoeten, met de nadruk op 'kan', want misschien vind je het juist heerlijk om alleen op pad te gaan. Wist je dat wie samen wandelt, automatisch al snel hetzelfde ritme aanneemt en zo dichter tot elkaar komt? Een gezamenlijke pas beïnvloedt de mentale ervaring. Onderzoek toont aan dat synchroon bewegende mensen hun denkbeelden, gevoelens en doelen meer op elkaar afstemmen.

TIP 1 - Zoek de natuur op

De natuur heeft een positieve invloed op onze emoties, het geeft ons een beter zelfbeeld en eigenwaarde. Ook hebben wandelaars die regelmatig in de natuur wandelen meer zelfvertrouwen. Het enige wat je hoeft te doen is het groen opzoeken en vooral genieten.

TIP 2 - Alle zintuigen worden geprikkeld

Concentreer je tijdens je wandeling op je omgeving, dus op wat je hoort, ziet, voelt, ruikt etc. Wissel dit steeds af. Wandel een minuut terwijl je let op de geluiden om je heen (fluitende vogels in het bos, het ruisen van de wind etc.), focus je vervolgens een minuut op wat je ziet (kleuren, de lucht, bomen en bloemen etc.) en ga zo maar door.

 

TIP 3 - Wees bewust van je ademhaling

Wees tijdens je wandeling bewust van je ademhaling, probeer rustig door je neus in en uit te ademen. Hoe vaker je dit doet, hoe beter jij jezelf traint om rustiger adem te halen.

TIP 4 - Ruik de lente

Geuren vergeten we vaak, al zijn ze er volop. In vochtige bossen, rondom kruidige planten of aan zee; we worden omringd door geuren. Neem tijdens het wandelen deze geuren in je op en ontdek wat geur met je kan doen. 

TIP 5 - Telefoon thuis laten

Zet je telefoon eens helemaal uit voordat je gaat wandelen. Of laat je telefoon zelfs thuis, als je in de bewoonde wereld blijft. Gun jezelf rust en laat je hoofd even op adem komen.

TIP 6 - Borst vooruit

Van stevig doorstappen met je borst vooruit ga jij je zelfverzekerder voelen dan wanneer je aan het sjokken bent. Dus: borst vooruit.

 

TIP 7 - Neem een fototoestel mee

Neem een fototoestel mee tijdens het wandelen en fotografeer zoveel mogelijk verschillende planten, vogels, gebouwen, opvallende voorwerpen etc. etc. Op deze manier heb je na verloop van tijd een leuke verzameling van allerlei zaken die je bent tegengekomen tijdens je wandelingen.

Doelgericht Wandelen